Drustrup: Plastemballage er en del af løsningen på madspild

Thomas Dustrup - pressemeddelelser
Administrerende direktør i Plastindustrien, Thomas Drustrup

I denne leder fra Plast Panorama skriver adm. direktør i Plastindustrien Thomas Drustrup om, at madspild er et tema, der bliver debatteret som aldrig før. I den sammenhæng er det vigtigt at fremhæve, hvordan plastemballage er en af løsningerne på udfordringen med madspild.

Nedenstående er bragt som leder i Plast Panorama nr. 9:
Madspild er et tema, der bliver debatteret som aldrig før. Det oplevede jeg ved selvsyn under Folkemødet for nogle måneder siden, og medierne bringer jævnligt indslag, hvor der bliver sat fokus på problemstillingen.

Der er naturligvis mange årsager til, at madspild pludselig er kommet på dagsordenen, men i Danmark skal en stor del af æren uden tvivl tilskrives Selina Juul.

“Stop Spild Af Mad”

Hun stiftede for nogle år siden forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der arbejder for at reducere madspild i samfundet. Rent faktisk har Selina Juul haft så meget held med at bryde igennem lydmuren, at hun i år 2014 blevet kåret til Årets Dansker.For nylig læste jeg en klumme i Information, hvor Selina Juul særligt beskæftigede sig med plastemballagens rolle i kampen imod madspild, og det er en interessant vinkel på udfordringen. Jeg er nok ikke den eneste, der har overværet en diskussion, hvor plastemballage bliver udråbt til en miljømæssig skurk, som hurtigst muligt bør afskaffes. Det bør man imidlertid være meget varsom med, hvis man nærlæser klummen fra Selina Juul.

Her skriver hun bl.a. om en rapport fra Nordisk Ministerråd, der peger på, at emballage reducerer den samlede miljømæssige belastning. Det skyldes, at effekten af mindre madspil er meget større end den miljømæssige belastning fra den øgede mængde af emballage. I sin klumme refererer Selina Juul også til en rapport fra Aarhus Universitet, der konkluderer, at fx bananer får forlænget holdbarheden væsentligt af at være pakket ind i den rette plastfolie. Dermed skal færre fødevarer smides ud. Det er nok de færreste forbrugere, der er i det daglige tænker over, hvilken positiv effekt plastmaterialet har på deres hverdag. Derfor skal vi som brancheorganisation og som industri i helhed blive endnu bedre til at synliggøre, hvor vi er med til at designe løsningerne på helt konkrete udfordringer som fx madspild.