Aage Vestergaard Larsen A/S modtager hæderspris for genanvendelse af plast

I Mariager elsker de plast. I hvert fald hos Aage Vestergaard Larsen A/S, der er dette års vinder af DI Aalborgs Initiativpris 2015. Prisen blev overrakt tirsdag formiddag af bl.a. Mogens Jespersen (V), der er borgmester i Mariagerfjord Kommune. Aage Vestergaard Larsen A/S modtog tirsdag formiddag DI Aalborgs Initiativpris, hvilket blev markeret ved en ceremoni på virksomheden i Mariager.

Plastvirksomheden vinder årets regionale pris bl.a. på baggrund af en strategisk vigtig beslutning om at investere i nyt udstyr, der kan omdanne beskidt plastaffald til en ren råvare, der kan indgå i fremstilling af nye plastmaterialer.
– Det er nyt og moderne med cirkulær økonomi og det her med, at virksomhederne skal udnytte hinandens spildprodukter i produktionen. Til gavn for miljø og økonomi. Men det er i virkeligheden slet ikke noget nyt i Mariager, for Aage Vestergaard Larsen A/S har gjort det i mere end 40 år, siger DI Aalborgs formand Peter Rindebæk.

Et nyt vaske- og sorteringsanlæg giver flere muligheder

Aage Vestergaard Larsen A/S er en af Nordens største inden for forædling af plastaffald til nye genanvendelige råvarer. DI Aalborgs Initiativpris gives til en mindre eller mellemstor virksomhed med maksimalt 100 ansatte, der har vist et særligt initiativ indenfor f.eks. afsætning, teknologi eller uddannelse og som dermed har skabt grundlag for vækst.
– Aage Vestergaard Larsen har i løbet af det sidste års tid indviet et stort vaske- og sorteringsanlæg, der kan rengøre beskidt plast, der så kan genanvendes. Tidligere kunne virksomheden kun genanvende helt rent plastmateriale. Dermed kan langt mere affald genanvendes – til gavn for virksomheden, for miljøet og for beskæftigelsen, siger Peter Rindebæk.

Som en gevinst ved investeringen er Aage Vestergaard Larsen A/S kommet med i flere udviklingsprojekter i hele landet. Blandt andet et i Holbæk, hvor virksomheden i samarbejde med Holbæk Forsyning og Schoeller-Plast Enterprise A/S er med i et projekt, hvor forbrugernes indsamlede husholdningsplast sendes til Mariager og renses og laves til genanvendelig plastgranulat i det nye anlæg. Derefter bliver det sendt retur til Schoeller-Plast Enterprise, der producerer den til dele til et nyt plastsorteringssystem, der skal anvendes af forbrugerne.

Politisk glæde over lokal hæder

På rådhuset i Hobro er der stor glæde over, at DI Aalborgs Initiativpris tilfalder Aage Vestergaard Larsen A/S:
– Vi har mange stærke virksomheder i Mariagerfjord Kommune, og Aage Vestergaard Larsen er virkelig én af ikonvirksomhederne for os. Og så er det jo lidt sjovt, at Aage Vestergaard Larsen vinder en pris på at se overskudsprodukter fra andre som en værdifuld ressource. Samtidig er virksomhedens direktør Franz Cuculiza selv meget engageret i udviklingen af både det lokale og det nordjyske erhvervsliv. Det er vi rigtig glade for på rådhuset, siger borgmester Mogens Jespersen (V), Mariagerfjord Kommune.

Initiativprisen 2015, modtages her af Franz Cuculiza

Også på vindervirksomheden er der glæde over prisen:

– I Aage Vestergaard Larsen A/S er vi meget stolte over at blive tildelt DI Aalborgs Initiativpris 2015. At blive anerkendt for sit arbejde er vel enhver virksomheds drøm, og for os i Mariager er det da også en anerkendelse, som alle medarbejdere og andre interessenter har taget meget positivt imod. Muligheden for at genanvende endnu mere plast i Danmark er stort, og vores lyst til yderligere vækst og udbygning af vores produktionsapparat i Danmark er kun blevet endnu større efter det skulderklap, det er at få tildelt DI Aalborgs Initiativpris 2015, afrunder Franz Cuculiza, adm. direktør, Aage Vestergaard Larsen A/S.

Nu er Aage Vestergaard Larsen A/S med i opløbet om den nationale initiativpris, der bliver uddelt i starten af det nye år. Sidste år tilfaldt den nationale hæder til plastvirksomheden HN Group fra Billund.