MARIAGER VISER DEN RETTE VEJ TIL GENANVENDELSE

Din tomme deo roll-on fortjener nyt liv og er mere værd, end du går og tror! Det hele startede med et opslag på Facebook om brugte deodoranter og så gik det stærkt. Elly fra Mariager Boghandel har gennem et stykke tid tilbudt kunder at komme ned med deres tomme roll-on deodoranter for at støtte op om det fine stykke arbejde frivillige gør med at genbruge kuglerne til de specielle kugledyner.

Deokuglen fra tomme roll-on deodoranter bruges til at lave kugledyner til børn med bl.a ADHD og Autisme Spektrum Forstyrrelser. Kugledyner forebygger søvnbesvær og er designet således, at den lægger sig tungt og tæt om personen og afgrænser kroppen, hvilket øger kropsbevidstheden. Dette vil for mange virke beroligende på muskel- og ledsans og dermed facilitere indsovning.

Gitte fra Aage Vestergaard Larsen A/S så opslaget og tænkte – vi kan også gøre lidt mere – nemlig at få låget fra de forskellige deodoranter til genanvendelse. Stort set alle låg fra de tomme deo roll-on er lavet af den samme plasttype, hvilket gør det muligt at lave en højkvalitets råvare baseret på genanvendt plast.

Gitte Buk Larsen udtaler ”Efter at have talt med Elly tog jeg på rundtur til de forskellige butikker som kunne være relevante og skrev til andre interessenter således at det ville være muligt, at have flere drop-steder. Mariager er en fantastisk initiativrig by og stort set alle har sagt JA TAK til at være med. Vi håber der er flere der melder sig på banen, så vi sammen kan gøre en forskel – det ville da være oplagt at gøre i alle byer.” Aage Vestergaard Larsen A/S er en af nordens største indenfor genanvendelse af plast. Lågene fra de tomme deo roll-on er oftest produceret af den plasttype der hedder polypropylen og VIL blive genanvendt her i Mariager til en højkvalitets råvare på linje med en nyvare – for hvert kg genanvendt plast sparer vi miljøet for 2.4 kg CO2.

Der vil være poster hos de forretninger/virksomheder som har valgt at støtte op omkring det gode initiativ. Kugledynerne syes af frivillige og doneres derefter til familier og lågene får et andet liv i nye produkter og husk at for hvert kg genanvendt plast sparer vi miljøet for 2,4 kg CO2.

For yderligere kommentarer og/eller spørgsmål kan der rettes henvendelse til Gitte Buk Larsen på tlf.: 21696336 eller mal: gbl@avl.dk

De deltagende

Gitte Buk Larsen med tomme deo roll-on.