Aage Vestergaard Larsen står bag nye mælkekasser til Arla i genanvendt plast

De kendte grønne mælkekasser fra Arla kendte grønne mælkekasse vil fremover sandsynligvis blive produceret i genanvendt plast fra Aage Vestergaard Larsen A/S. Det var en af anledningerne til, at Folketingets Miljøudvalg i mandags lagde vejen forbi virksomheden.

Aage Vestergaard Larsen A/S har gennem 2014 arbejdet sammen med Arla, FORCE og Ikadan Plast om at udvikle en ny type mælkekasse til Arla i genanvendt plast. Nu har Aage Vestergaard Larsen netop produceret den første større ordre genanvendt råvare, der gør det muligt for Arla at få produceret 15-20.000 nye kasser. De kasser skal nu ud i den virkelige verden for at teste brugbarheden op mod kasser, der er lavet af nyvarer. Alle forsøg indikerer, at de nye kasser i genanvendt plast vil fungere fuldt ud på højde med de kasser lavet i ny plast.

Administrerende direktør i Aage Vestergaard Larsen A/S Franz Cuculiza glæder sig over aftalen:
– Samarbejdet med Arla omkring test og udvikling af genanvendt plast til de nye mælkekasser er rigtig vigtigt for os, fordi det viser, at vi kan være med, når man snakker om at højne kvaliteten i produkter, der er lavet af genanvendt plast, siger han.

Besøg fra Folketingets Miljøudvalg

Sammen med Karen Tybjerg og Maja Møller fra Arla havde Aage Vestergaard Larsen A/S i mandags besøg af Folektingets Miljøudvalgs formand Lone Loklindt fra De Radikale og næstformand Anni Mathiessen fra Venstre. De ville gerne høre om, hvordan Aage Vestergaard Larsen arbejder med at øge genanvendelsesgraden af plast i Danmark.

Franz Cuculiza sætter pris på den politiske opmærksomhed:
– Vi vil rigtig gerne i dialog med politikerne om, hvordan vi sikrer, at plastaffald i højere grad kan medvirke til grøn vækst i Danmark.  Derfor åbner vi også altid dørene for folkevalgte.

Der er arbejdspladser i affaldet

Der ligger et stort potentiale i det danske plastaffald, mener Franz Cuculiza. Både for industrien og for samfundet som helhed:
– 130.000 tons dansk plastaffald eksporteres hvert år ud af landet sammen med en masse potentielle arbejdspladser. Det ville jo være langt bedre, hvis det affald blev oparbejdet til nye råvarer og nye produkter i Danmark med en masse nye danske arbejdspladser til følge. Det synes jeg også de to repræsentanter fra Miljøudvalget var meget lydhøre overfor, siger han. De to medlemmer fra Folketingets Miljøudvalg samt de to repræsentanter fra Arla fik en rundvisning på fabrikken.

De så bl.a. Aage Vestergaard Larsens nye produktionslinje, der er Danmarks første integrerede produktionslinje for vask og sortering af plast. Den er primært designet til at oparbejde snavset plast fra bygge- og anlægsindustrien, erhvervslivet og detailhandlen. Aage Vestergaard Larsen A/S ligger i Mariager og er med sine mere end 50 medarbejdere og et areal på 100.000 m2 Skandinaviens største genanvendelsesfabrik for plast.

Aage Vestergaard Larsen har samarbejdet med Arla, Force og Ikadan Plast om at udvikle en ny type mælkekasse til Arla.