Hvis danske virksomheder bliver endnu bedre til at genanvende plast, så forbedrer det industriens muligheder for vækst og jobskabelse.
Det var filosofien bag det to-årige projektet ”Genanvendelse af plast – en styrket dansk industri”. Projektet skulle bidrage til, at langt mere plast fra erhvervslivet bliver genanvendt, da det vil giver danske virksomheder en konkurrencemæssig fordel på den internationale bane.
HOVEDFORMÅL
Projektets hovedformål og aktiviteter var at skabe bedre rammer og muligheder for videndeling og erfaringsudveksling, når det kommer til genanvendelse af plast.
Aktiviteter, samlet i fire hovedaktiviteter:
- Opbygge ny viden
- Strategi for øget genanvendelse
- Læringsplatform og akademi
- Netværk i værdikæden
Der har været stor interesse for det to-årige projekt og især CIRKLA – Akademi for plastgenanvendelse har siden dets opstart i 2017 være en succes, med ventelister til flere af CIRKLA-kurserne – og mere end en fordobling af det forventede samlede deltagerantal – har CIRKLA – Akademi for plastgenanvendelse vist sig at være en stor succes og at behovet for viden om genanvendt plast er stor.
I alt har 246 repræsentanter fra 177 forskellige danske virksomheder deltaget i plastgenanvendelseskurserne.